Na 60 maanden vervalt de bijtellingskorting op schone auto's...

Na 60 maanden vervalt de bijtellingskorting op schone auto's...

Iedere werknemer die meer dan 500 km privé met de auto van de zaak rijdt heeft de verplichting bijtelling te betalen. Maar hoe werkt dat nou eigenlijk?

Bijtelling bij 500+ privé-kilometers

De werkgever stelt een auto van de zaak beschikbaar aan zijn medewerkers. Hiervoor kunnen diverse redenen zijn, en de auto kan ook op diverse manieren door het bedrijf beschikbaar gesteld worden (zelf gekocht, Financiele lease, Operationele lease etc.), maar de basis is hetzelfde: Rijdt je als werknemer per jaar meer dan 500 km privé? Dan betaal je bijtelling voor het gebruik van de auto van de zaak. Deze bijtelling kan eventueel worden verhoogd met een eigen bijdrage voor privé gebruik van de auto.

Percentage

Bijtelling is een percentage van de Fiscale waarde. De CO2-uitstoot van een auto geeft aan hoe schoon een auto is, en dit kan ervoor zorgen dat de Belastingdienst een korting op het percentage bijtelling hanteert.

25% bijtelling was in het verleden de standaard (tot en met 31 december 2017) en per 1 januari 2018 is dat 22% geworden. Ook zijn er in het verleden diverse kortingspercentages gehanteerd waardoor auto’s in hetzelfde model verschillende bijtelling hebben. Denk hierbij aan 0%, 4% 14% etc…

Korting op bijtelling

In 2020 kennen we nog maar 2 Staffels. Er wordt alleen nog maar korting gegeven op auto’s zonder uitstoot (vol-elektrische auto’s en waterstof-auto’s). Waterstofauto’s hebben maximaal voordeel van 8% bijtelling (14% korting) over de gehele fiscale waarde. Voor elektrische auto’s is de korting gelijk, maar mag je maar 8% bijtelling berekenen over een fiscale waarde van maximaal € 45.000,-. Is de elektrische auto (EV) duurder dan € 45.000,-? Dan vervalt de korting over deze meerprijs en betaal je 22%.

Alle andere mogelijke aandrijving heeft 22% bijtelling, dus ook Hybride-auto’s met een stekker. 

60 maanden

Het percentage bijtelling bij de eerste tenaamstelling van de auto geldt voor maximaal 60 maanden. Op de 1e van de 61e maand zal de korting van de auto vervallen en de auto belast moeten worden met het standaard bijtellings-percentage wat destijds gold minus de korting die op de 61e maand geld. 

3 keer Tesla Model S

Gigantische verschillen in bijtelling als de auto 5 jaar oud wordt!

Voorbeeld

U rijdt een elektrische auto met een 1e tenaamstelling van 1 juni 2015. De auto heeft een Fiscale waarde van € 100.000,-

In 2015 was de bijtelling 25% en een elektrische auto heeft een korting van 21%. De bijtelling voor deze auto was dus 4% van € 100.000,- = € 4.000,- bruto per jaar.

Op 1 juli 2020 vervalt het percentage bijtelling van 4%. In 2020 geldt voor vol-elektrische auto’s een korting van 14% tot € 45.000,-.

De Bruto bijtelling moet dus in 2 stappen worden bepaald:

  1. 25% - 14% = 11% bijtelling tot € 45.000,- = € 4.950,- 
  2. 25% over € 55.000,- (€ 100.000,- - € 45.000,-) = € 13.750,-

In Totaal zal de auto dus € 18.700,- per jaar aan Bruto bijtelling gaan kosten. Een verschil van € 14.700 per jaar!

Netto Maandlasten

Als werknemer wordt de inkomstenbelasting nog verrekend met de Bruto Bijtelling. In 2020 zijn er nog maar 2 belastingschijven, te weten:

  1. 37,35% tot een inkomen van € 68.507,- per jaar;
  2. 49,50% voor een inkomen boven de € 68.507,- per jaar.

Op de salarisstrook zullen de netto maandlasten dus lager uitvallen. 

Toekomst

De komende jaren zullen de kortingen voor schone auto’s steeds minder worden. Uiteindelijk is in 2026 nog maar één percentage van toepassing; 22%.

In de tussentijd worden de korting op schone auto’s zonder uitstoot (zero emission) afgebouwd. Zo zal in 2021 nog maar 10% korting gelden (12% bijtelling) tot een bedrag van € 40.000,-.

De inkomstenbelasting zal in 2021 gelijk zijn aan de huidige situatie.

Conclusie

Een schone auto die in het verleden heel interessant was, als het om bijtelling gaat, kan na 60 maanden zomaar erg duur worden! De eerste tenaamstelling is hierbij leidend dus zorg dat je voorbereid bent als de auto 5 jaar oud wordt… of je hem nu door blijft rijden, of dat je hem als occasions koopt en zakelijk gaat rijden… De kans bestaat dat het autorijden zomaar minder leuk is! 

Ook kan het in sommige situaties interessanter zijn om een nieuwe auto in te zetten, dan een occasions aan te kopen… Er zijn veel aspecten die hier aan bijdragen! Een goed autobeleid is daarom belangrijk en advies bij autowijzigingen kunnen een hoop geld en problemen voorkomen…

Werner adviseert graag als het gaat om uw wagenpark.

Benieuwd op welke manier autorijden ook voor jou (en jouw medewerkers) interessant blijft?

Ik help je graag op weg; plan gerust een afspraak in!


Terug

Voorstel op maat?

Advies aanvragen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief